Saturday 7 January 2012

dulu masa kecik2 mak selalu bawak aku g kedai, mak bawak naik basikal. mak x ada kenderaan besar. mak x ada kereta. aku masih kecik dan x tau apa2 pon. apa yg aku tau hdup ak bahagia n seronok sebb ada mak. hdp ak lngkap, ada mak n ada ayah. tapi hnya mak aku je yg jdi pelngkap hdup.
 
ayah ak x jalankn tnggung jawab. apa yg dia tau hbiskan duit. apa yg dia tau berjudi. mak sabar. mak jdi ketua kluarga. ak x paham apa2. bila ak meningkat dewasa, ak nakal. ak mlas belajar. ak lansung x pernah ulang kaji. ak x pernah fikir sushnya mak aku cri duit.
 
pernah dlu ak rasa malu. kenapa kluarga ak mcm ni. kenapa keluarga ak x kaya mcm org lain. smpaikn ak malu nak kenalkn mak n ayh ak dekat kwn2. klau ad aktvti dekat sekolah ak x suruh mak n ayh dtng sebb x nak org nmpak mk ak mcm 2. x nak org nmpk yg ak mskin. ak malu. 

tapi mak ak x pernah kisah. kalau ayah ak x payah ckp la. memng x pernh ambk kisah hal aku. ak terus hdp mcm 2. jdi budk yg nakal. x pernh ambk berat mslah kluarga aku. klau mak ak mntak tolong prgi kebun. ak malas. ak x hraukan pon. 
 
mak kerja dri pagi, mak peik sayur, mak g kebun, mak msuk huan cari apa2 je yg boleh jual. asalkan dpa bua duit. mak x pernah hraukan kslamatannya. mak ttp pergi jugak. 

pernah satu hari mak masuk kebun, wktu 2 ak dkat sekolah. mak masuk hospital sebb kena serng dengan tembuan tahan. habis satu badn mak. rumah ak x ad kereta ataupon motor. mak dah teruk sngat. mak blk salin baju terus naik basikal keluar. mak naik bas je. badan mak dah lebam2 kena sengat. mak tahan. mak tahan hampir satu jam. mak dah x tahan. dalam bas mak macam nak pitam. 

waktu 2 ak baru balik sekolah. ak cari mak. mak mana. ak x jumpa pon mak. ak marah2 sebb mak x masak tengah hari. ak x pernah terfikir lansung keadaan mak masa 2..... tiba2 ada orng talifon ak angkat. baru ak tahu yg mak dekat hopital. mak koma. serngan tebuan tanah terlalu banyak. ak terkejut. ak seperti disambar petir. ak diam. tiba2 ak menangis. 

ak trus mnghrap yg waktu itu bkn wktu terakhir ak lihat senyuman mak. bkn wktu terakhir ak lihat ketabahan mak. dan bukan jga waktu trakhir untk ak memeluk mak. ak ingin org tahu dia mak aku. ak nak org tahu wanita berbasikal, bertopi bulat bertudung bru itu ialah mak aku. 
 
ak terus berdoa ya Allah. mak adlh sglany bg aku. tiada siap dpt mnggntikn tempt mak. ak berjnji ak akn brubh. ak x akn nkal dan mlas mcm dlu. ak akn bljr tnpa mngira jemu. itu jnji aku. ak terus berusaha. itu jnji ak mak..... makk..... jngan tngglkan ak mak..... kalau mak x ada, ak x boleh truskan hdup ni mak..... wang bukan segala-galanya kalau mak x ada. mak lebih penting dari wang ringgit dkt dunia ni...........
mak dalam kritikal. mak tolong mak jngan tngglkn dunia ni.......... adk msh perlukan mak. tolong makkkkkk








No comments:

Post a Comment