Friday 25 March 2011

cerita tentang sebuah kesunyian......

kadang2 seseorang pasti akan merasai saat kesunyian dimana dia pasti akan berasa tiada siapa disisinya. malangnya manusia kadang2 alpa dengan sang Maha Pencipta. Maha Melihat lagi Maha Mengetahui. sering mendengar bisikan kita yang tidak didengari oleh manusia lain. jadikanlah Allah sebagai tempat mengadu. sesungguhnya Allah pasti akan mendengar. Allah tidak akan sesekali mengabaikan manusia yang sentiasa merintih kepadanya. 

Sesungguhnya kita sebagai hamba yang menghuni dunia yang fana ini pasti akan kembali ke daerah yang sepi. Di situ tiada peneman. Tiada berdua. Kita akan berseorangan di liang lahad. hanya amalan kebaikan, doa anak2 yg soleh dan sedekah jariah yg menjadi peneman di kala kita keseorangan di situ. di kala malaikat mendatang. tiga perkara itu yg akan membantu kita. 

Manusia juga tidak akan pernah terlepas dari melakukan kesilapan. kesilapan paling banyak akan berlaku saat kita berseorangan. aku sendiri tidak pernah terlepas dari masalah ini. Bila manusia berseorangan, pasti syaitan akan menggoda kita. membisikan deru2 kerosakan dan kebinasaan. itulah sifat syaitan yg maha menyesatkan. iman menjadi pendinding diri. takwa menjadi penghias. itulah sebaik-baik manusia.  

No comments:

Post a Comment